Tuesday 15 December 2009

Grundläggande vinkunskap

Som tidigare antytts har jag en svaghet för DN:s etikettspalt (numera omdöpt till Hyfs & Stil). Det kan tyckas mossigt men är en ständig källa till glädje, speciellt kommentarerna. Läs bara nedanstående inlägg från signaturen Leif, postat idag med anledning av en fråga om öl- och vinglas. Kommentarerna urartade för övrigt omedelbart till en diskussion huruvida öl eller vin är att föredra när man har en middagsbjudning.

"Först och främst skiljer man mellan röda och vita viner. Lättast skiljer man dessa vintyper från varandra om man skvalpar ut en skvätt av vardera på en vit bordsduk. Det vin som lämnar en gredelin fläck efter sig är ett rödvin. Riktiga kännare kan bara genom smaken avgöra om ett vin är vitt eller rött. De vita vinerna smakar som regel ättika medan de röda smakar stämpelfärg. Man kan genom att suga på en kontorsstämpel och sedan jämföra smaken med ett vin konstatera om detta är rött eller icke. Till fiskrätter, såsom fiskbullar och matjessill föredrar de flesta vitt vin, medan man till kötträtter såsom falukorv och sylta bör ta ett rött vin."

Så nu vet vi det. Vad däremot inte så många vet är att Tjeckien är ett vinland - inte alls i samma klass som Frankrike, Sydafrika eller Ungern förstås, men dock. De röda kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte dricker rött, men de vita är helt OK i mitt tycke. Speciellt Veltlínské zelené brukar vara prisvärt som vardagsvin. Antagligen är det ingenting som går att hitta på Systembolaget, men kom ihåg att prova nästa gång ni är i Prag:-)

No comments:

Post a Comment