Monday 7 June 2010

Raindrops keep falling on my head

En av de många aktiviteter som jag ägnar mig åt nuförtiden istället för att blogga är fönstertittning light. I mitt fall innebär det att jag sneglar in genom fönster när jag är ute och går för att se hur folk har det. Eftersom 99% av alla tjeckiska privatfönster är försedda med vita tyllgardiner finns inte så mycket att se, men ibland kan man åtminstone få en skymt av något snillrikt byggt loft eller en rolig lampa.

En kategori fönster som dock saknar tyllgardiner är klassrumsfönster. De brukar istället vara försedda med elevernas konstnärliga alster, med motiv varierande efter årstiden - i oktober höstlöv, i december snöstjärnor, i mars vårblommor och så vidare.

Årets bedrövliga vårväder (i alla fall fram till för ca tre dagar sedan) illustreras mycket träffande i fönstren tillhörande grundskolan på Sázavská i Vinohrady: de var i månadsskiftet maj/juni fullklistrade med färgglada teckningar av - just det - paraplyer.



No comments:

Post a Comment