Sunday 24 January 2010

Gräsänka på Vyšehrad

M. är i Italien och åker skidor en vecka så jag får roa mig bäst jag kan. Eftersom det var sol idag som omväxling firades detta med en långpromenad till Vyšehrad och tillbaka. (OK, på hemvägen var jag så kissnödig att jag tog spårvagnen de sista två hållplatserna. Men det var en rejäl runda ändå.)

Vyšehrad - "Höga borgen" - är en gammal befästning i södra Prag med anor från 900-talet. Efter tvåhundra år av maktbalans mellan Vyšehrad och det som nu är Pragborgen, satsade kejsar Karel IV på att bygga ut den senare i början av 1300-talet och därmed förlorade Vyšehrad sin status som kungligt säte.
Kullen vid floden kvarstår dock som något av Pragbornas hemliga tillflyktsort, dit turisterna hittar först på långhelgens sista dag, om alls. Det är en oas för picknickande par, hundar, flanörer och grillpubsbesökare, främst på somrarna förstås men även på vintern - fast då mest för promenader och inomhuspubbande. Min favoritpromenad går runt hela borgområdet längs befästningsmuren, där utsikten är fantastisk åt vilket håll man än tittar.

De turister som trots allt hittar hit, bort från myllret i Gamla stan och Pragborgen, kommer för att titta på S:t Petrs och S:t Pavels kyrka, S:t Martins rotunda (t.h.) samt kyrkogården. Kyrkogården har varit min personliga favorit sedan jag bodde vid foten av Vyšehrad under min första termin i Prag. (Jag har en lite morbid böjelse för kyrkogårdar, jag är sån. Mer om det någon annan gång.)
På just den här kyrkogården ligger kulturberömdheter som Dvořák, Smetana och Karel Čapek, men även om man inte ids leta reda på just dem, men är bara det minsta intresserad av historia och folk i allmänhet, är kyrkogården full av andra intressanta gravar och minnesstenar.

Kejsaren Karel IV som jag nämnde ovan är förresten den Kar(e)l som ligger bakom de flesta av Prags kända sevärdheter på K - Karlsbron, Karlsplatsen, Karlsuniversitetet, Karlsbad... (nåja, det ligger utanför Prag). Hans regeringstid räknas som Böhmens guldålder och han blev till och med häromåret framröstad som den mest populäre tjecken genom tiderna.

Det faktum att den mest populäre statsmannen dog för över 600 år sedan säger för övrigt en del om nutida tjeckiska politiker.

No comments:

Post a Comment