Sunday 17 January 2010

Cash is king

Ännu mera snö. Det hade precis blivit någotsånär framkomligt på trottoarerna sedan förra helgen, och så dråsar det ner minst fem nya blöta centimetrar idag. Men men, man ska inte låta något hejda en. M. var i Herlikovice och åkte skidor hela dagen, och jag hade planerat en långpromenad med avslut på Tesco, veckohandla, sen hem och dammsuga och kanske yoga lite och sen laga M:s favoriträtt lagom tills han kom hem.

Allt gick bra fram till Tesco. Eftersom jag skulle promenera runt Nusle en timme först lämnade jag väskan hemma och hade bara buss- och Visakortet i fickan tillsammans med nycklarna och mobilen. Kommer fram rödkindad och full av energi inför storhandlandet. Det första jag får syn på är mig själv i en spegel, och upptäcker att de yrande snöflingorna har smetat ut mascaran över halva ansiktet. Inte konstigt att folk jag mött har sneglat lite förstulet på mig!

Nåväl. Jag plockar ihop chilisås, kokosmjölk, ris och en rad andra prylar och ger mig sen iväg till grilldisken för middagens huvudingrediens: den grillade kycklingen. Lite ängsligt, för ibland är de hela slut och man får plocka ihop en egen kyckling av ben, bröst och vingar. Smådelarna brukar vara lite torrare och dyrare blir det också. Men nej, det finns massor kvar, utmärkt. Jag ser redan fram emot att komma hem och plocka isär den och göra currygryta.

Jag har hunnit peka ut en trind pippi och den ukrainska damen har puttat ner den i en prydlig termopåse och bett om 84, 50 Kč, då jag ser skylten "Endast kontanter". Va? "Njet, inga kort, tyvärr." Att vi är i en dygnetruntöppen mega-Tesco i två plan och självservicekassor med kortterminaler i varenda buske spelar ingen roll. Vill du ha hel grillad kyckling måste du ha kontanter, bašta.

Det är bara att gå och betala för de varor jag har, trassla sig ombord på spårvagnen med kassarna, slaska hem, in med allt i kyl och frys, gå på toa och sen dra på sig kläderna igen för en ny vända. Med plånbok den här gången. Och det är inte alls lika frejdigt och uppfriskande att promenera omkring i snömodd för andra gången, och nu bara för att man måste.

Det blev currykyckling. Men ingen dammsugning.

2 comments:

  1. Då måste jag fråga om det inte var möjligt att bara gå runt hörnet och ta ut pengar med VISA-kortet?

    ReplyDelete
  2. Jovisst. Men varför i hela friden ska EN disk i en supermarknad inte klara av att ta kort, när resten av butiken gör det?

    ReplyDelete