Tuesday 19 January 2010

Stövelväder

Härmed meddelas att jag nu helt gett upp försöken att hålla mig torr om fötterna på Prags gator och går sen ett par dagar tillbaka till jobbet i gummistövlar. (Nej, jag sitter inte på kontoret i kavaj och gummistövlar; den kombinationen är det bara brittiska godsägare som klarar av att bära upp. Jag byter till klackar när jag kommer fram.)

Gummistövlarna är praktiska även ur en annan aspekt: när jag slipper hålla koll på var jag sätter fötterna, kan jag istället spana upp mot hustaken. Med slaskvädret kommer nämligen också - just det - takrasen. En stor del av Prags trottoarer är just nu prydda med avspärrningar och skyltar som varnar för nedfallande snö och is, medan brandmän utrustade med kvastar städar tak över hela stan.
Detta gäller numera även vårt eget hus, efter att det igår vid lunchtid dråsade ned en rejäl mängd snö, inte på trottoaren lyckligtvis, men på bilarna som stod parkerade utanför porten. En fick vindrutan helt krossad och motorhuven på en sprillans ny Skoda Octavia ståtar numera med en buckla stor som ett handfat. Då är man glad att man inte stod i vägen.

Ämnet snö och snöröjning har fått väldigt mycket textutrymme här på sista tiden ser jag, men det kan delvis ursäktas med att Prag inte lär ha fått så här mycket snö på en gång på närmare trettio år. Det är alltså en historisk händelse som bör uppmärksammas:-) Men om det inte inträffar något särskilt dramatiskt snörelaterat framöver så lovar jag att detta blir det sista inlägget om snöröjning för i år.

Mina älskade röda gummistövlar är det dock möjligt att jag återkommer till även i framtiden.


No comments:

Post a Comment